Zapraszamy
studentów i doktorantów
na ogólnopolską konferencję naukową
Bal w operze - 75 lat poematu
która odbędzie się w dniach 24-25 maja 2011 r.
w Pałacu Kazimierzowskim UW w Warszawie
-Bal w Operze wobec wcześniejszej i późniejszej twórczości Tuwima (jako
etap i transformacja twórczości quasi-kabaretowej; jako antycypacja
zamilknięcia Tuwima)
-Bal w Operze wobec biografii i historii (rzeczywiste miejsca, postaci, wydarzenia)
-Dzieje recepcji utworu (Bal w Operze wobec epoki, historia interpretacji, problemy wydawnicze itp.)
-Bal pomiędzy wersami – próba klasyfikacji genologicznej utworu
-Ślady Tuwimowskich nawiązań do historii literatury w Balu w Operze (ujęcie komparatystyczne)
-Zagadnienia teoretyczne (przestrzeń, bohaterowie, świat przedstawiony, narracja)
Językoznawstwo:
-W walce o prawdziwy język (filozofia słowa J. Tuwima, Bal w Operze jako protest przeciwko fałszywości języka
studentów i doktorantów
na ogólnopolską konferencję naukową
Bal w operze - 75 lat poematu
która odbędzie się w dniach 24-25 maja 2011 r.
w Pałacu Kazimierzowskim UW w Warszawie
Interesuje nas interpretacja Balu w Operze w świetle różnych kontekstów badawczych, takich jak:
Literaturoznawstwo:
-Bal w Operze wobec wcześniejszej i późniejszej twórczości Tuwima (jako
etap i transformacja twórczości quasi-kabaretowej; jako antycypacja
zamilknięcia Tuwima)
-Bal w Operze wobec biografii i historii (rzeczywiste miejsca, postaci, wydarzenia)
-Dzieje recepcji utworu (Bal w Operze wobec epoki, historia interpretacji, problemy wydawnicze itp.)
-Bal pomiędzy wersami – próba klasyfikacji genologicznej utworu
-Ślady Tuwimowskich nawiązań do historii literatury w Balu w Operze (ujęcie komparatystyczne)
-Zagadnienia teoretyczne (przestrzeń, bohaterowie, świat przedstawiony, narracja)
Językoznawstwo:
-W walce o prawdziwy język (filozofia słowa J. Tuwima, Bal w Operze jako protest przeciwko fałszywości języka
-Analiza stylistyczna Balu w Operze
-Zemsta na słowie – o dekonstrukcji i morderstwie słowa w Balu w Operze
-Bal w Operze wobec innych Tuwimowskich manifestów językowych
-Problemy i próby translatorskie
Kulturoznawstwo:
-Apokalipsa spełniona? – o możliwych odczytaniach i (re)interpretacjach apokaliptyczności Balu w Operze
-Muzyczność Balu w Operze (analiza strukturalna i funkcjonalna)
- „[…] od biesa do czorta, od czorta do diabła” – rola wątków demonologicznych w Balu w Operze
-Kultura masowa w Balu w Operze (zwłaszcza kabaret)
-Widowiskowy potencjał Balu w Operze – filmowe, radiowe i teatralne przedstawienia utworu
-Zemsta na słowie – o dekonstrukcji i morderstwie słowa w Balu w Operze
-Bal w Operze wobec innych Tuwimowskich manifestów językowych
-Problemy i próby translatorskie
Kulturoznawstwo:
-Apokalipsa spełniona? – o możliwych odczytaniach i (re)interpretacjach apokaliptyczności Balu w Operze
-Muzyczność Balu w Operze (analiza strukturalna i funkcjonalna)
- „[…] od biesa do czorta, od czorta do diabła” – rola wątków demonologicznych w Balu w Operze
-Kultura masowa w Balu w Operze (zwłaszcza kabaret)
-Widowiskowy potencjał Balu w Operze – filmowe, radiowe i teatralne przedstawienia utworu
Formularz zgłoszeniowy znajduje się na stronie http://bal2011.blogspot.com
Abstrakty prosimy kierować na adres: konferencja.balwoperze@gmail.com do 30.04.2011 roku.
Informacje o zakwalifikowaniu referatów zostaną rozesłane do 07.05.2011 roku.
Planujemy publikację pokonferencyjną w formie elektronicznej.
Wstęp wolny.